duminică, 15 noiembrie 2009

Stâlpul lui Vodă




Surpriza.

Comuna Vama nu are ceva superdeosebit fata de celelalte comune mânăstiresti din Bucovina, ci doar un monument ,,stâlp" situat chiar in curtea primariei din localitate.
Din pacate nu este nici un indicator si a trebuit sa îl caut prin centru, mai ales ca este ,,ascuns" dupa un alt stilp, dar de iluminat! Pe piatra de linga primarie este trecut anul atestarii documentare a localitatii ca punct de vama pentru negustorii maramureseni si transilvaneni.

Stilpul lui Voda nu este !

Ar fi trebuit sa vad un bloc din gresie silicioasa dură sau un fel de obelisc ,,aranjat" de oştenii lui Mihail Racoviţă, domnitorul moldovean care se intoarce în 1717 victorios dintr-o campanie in Transilvania, dar aflu ca este in vestul localitatii bine pitit de urmasii lui Voda Racovita, in asa fel incit sa nu-l vada nimeni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Bineinteles ca nu l-am gasit.

Totusi unde este Voda Racoviţă si stilpul lui?

vineri, 13 noiembrie 2009

Gura Haitii - Călimani- Patriarhal







Am mai scris despre Gura Haitii.
Iubesc zona asta, iubesc liniștea dimineţilor de iunie când jderii se joacă în casa meteorologului de peste drum.
Iubesc fâneaţa de lângă pensiunea lui Nea Traian.
Iubesc oamenii pădurilor care îşi beau adălmaşul în ceaţa crepusculului de dimineaţă.
Iubesc muşchii ce acoperă solul pădurii şi îl umezesc în zilele ploioase.
Iubesc pârâul Haita ce curge abrupt spre Neagra şi îmi ,,deranjează " mirosul cafelei sorbite pe balcon.
Iubesc căpiţa de fân ridicată pe coclaurii Călimanilor şi iubesc frăguţa de lângă pod sau zmeura din desiş.
Iubesc herghelia de pe deal, de lângă casa pădurarului,
Patriarhal!
De demult!
Deosebit!

miercuri, 11 noiembrie 2009

sâmbătă, 7 noiembrie 2009

Moscheea (Geamia) Gazi Ali Paşa- Babadag


semiluna musulmană, simbolul Islamului

o curte interioara îngrijită

intrarea în moschee

minaretul( 23 m, sec.XVII) de unde muezinul cheamă credincioșii la rugăciunea de dimineață și  la cea de seară

Se spunea, de multe ori, în ghidurile turistice comuniste că acest oraș mai poartă supranumele de ,,Sinaia Dobrogei'', datorită dealurilor lungi și spectaculoase și pădurilor de stejar ce îl înconjoară.
Daţi-mi voie să mă îndoiesc de faptul că numai cadrul natural este de ajuns, pentru că în acest ora
ș sunt aatât de multe de făcut în ceea ce privește infrastructura turistică, aşa că: … mai este mult până departe!


Singurele repere turistice sunt de natură sau, mai corect spus, de origine musulmană (minus limanul maritim), datorită rolului important pe care acest oraș l-a avut în perioadele de ocupaţie otomană (aproximativ 500 de ani, această provincie a apartinut marelui imperiu).


Aşadar, după un drum de coşmar pe un drum judetean de doar 8 kilometri dintre Slava Rusă și Babadag, cum rar am văzut, ajung în orășelul acesta uitat parcă de lume, pe malul lacului cu acelasi nume, în care se varsă principalele râuri dobrogene, Teliţa și Taiţa.

Am dorit mult să văd una dintre cele mai vestite moschei/ geamii din România, Moscheea lui Ali Gazi Paşa, construită în secolul al XVII-lea cu bogate decoraţiuni din lemn în interior, decorațiuni pe care n-am putut să le ,,gust” pentru că era închis (și era într-o zi obişnuită din săptămână!).


Ali Gazi era un conducător de regiune și de oşti otomane, care a locuit aici în secolul al XVIII-lea, după ce reședință pașei este mutată de la Silistra(Cadrilater/Bulgaria de azi), pentru ca mişcările ţariştilor ruși de la nord de deltă să fie contracarate mai eficient. Astfel, după ani mulți petrecuți la fruntariile imperiului, temutul paşă îsi află sfârșitul în cetatea Babadagului, unde este și îngropat, în cavoul său monumental.

Lângă moschee se află și un izvor de apă (cişmeaua Kalaigi) unde pelerinii îşi spălau picioarele înainte de intrarea în locaşul de cult. În Babadag mai trăiesc vreo 50 de familii de turci, care nu mai au puterea financiară să întreţină și să renoveze geamia, astfel că în 1998 clădirea, casa imamului (liderul religios local) și cavoul paşei au fost restaurate de o fundatie cultural-religioasă din Turcia. Asta în condițiile în care statul român ar fi trebuit, sau este obligat, să se implice și apoi să popularizeze acest monument deosebit.

În apropiere se află și un muzeu etnografic cu obiecte orientale, dar nu l-am găsit sau nu l-am văzut pentru că, spre disperarea turiștilor și a mea implicit, nu este nici un indicator în centrul orasului, care să indice așa ceva!


Ideea unui ținut dobrogean unic, în care bunele relații dintre populațiile regiunii ( turci, tătari, ruși-lipoveni, ucraineni, bulgari, greci, armeni, evrei, aromâni) și conviețuirea religioasă între musulmani tradiționaliști, ortodocși -inclusiv cei de rit vechi, catolici, mozaici, neoprotestanți, poate începe de la refacerea tuturor locașurilor de rugăciune ale diferitelor culte de aici. Dar, cum , spuneam la început, mai este mult până departe!

Mai jos, drumul de cosmar de doar 8 kilometri dintre Slava Rusă si Babadag!!!!

joi, 5 noiembrie 2009

Palma de Bucovina



Pasul sau trecătoarea Ciumârna, din Obcina Mare este mai cunoscut de către geografi, pentru că face legatura dintre Valea Moldoviţei și Podişul Sucevei.
Cei care trec prin acest pas (1100 metri) cunosc monumentul acesta ciudat, sub numele simplu  de ,,Palma",care are o istorie interesantă.
În anii '60 a început construcția drumului dintre Sadova (lângă Câmpulung Modovenesc) și Rădăuţi, un drum deosebit de dificil, astfel că două echipe de muncitori pornesc simultan din cele două direcții. Asta pentru ca în 1968 cele două echipe să se întâlneasca în punctul cel mai înalt din acesta obcină, și să-și dea mâna pentru ca soseaua să se încheie( mai exista un pas, Curmătura Boului de 1156 metri în Obcina Feredeu, pe același drum).
Astfel a apărut ,,Palma" un monument ciudat, dar reprezentativ pentru spiritul drumarilor.

miercuri, 4 noiembrie 2009

Gura Humorului- da, dar nu în România


o chestie simpatica, folosita ca mascotă pentru festivalul de umor de aici

fântâna din centru orasului, cu catedrala ortodoxa in fundal

padurea de amestec din jurul oraşului

Gura Humorului este un oras simpatic pâna la un punct.Este situat la capatul estic al unui culoar depresionar traversat de râul Moldova, culoar ce incepe undeva la vest de Câmpulung Moldovenesc.
Orasul are o pozitie pitoreasca chiar lânga versantul sudic al Obcinei Mari, la intrarea in zona montana bucovineana.
Sa vedem ce are.
-o populatie de vreo 16-17000 de locuitori.
-inconjurat de paduri de fag si de amestec( fag+ molid), ce dau o nota elvetiana peisajului;
-altitudine de 425 de metri, in lunca râului Moldova si alte câteva sute de metri pe dealurile-munţii din jur;
-o mica pârtie de ski situata, am putea spune, chiar in oras;
-o zona centrala destul de atractiva, semi îngrijita, cu un vag aer de oras austriac, asta daca nu ar fi traficul infernal, pentru ca drumul national trece prin centrul orasului( camioane, tractoare,automobile, carute sau faetoane);
-un muzeu etnografic al tarii Bucovinei;
-un festival de UMOR la HUMOR destul de vestit in ţară si in afara ei;
-la doua ore si jumatate de condus obraznic, fata de Bacău;

De ce nu in România?
Pentru ca potentialul turistic al acestui oras este infinit, dar aproape nimic din acest potential nu este exploatat sau nu este exploatat cum trebuie.
Nu stiu cine este primar si nici nu ma intereseaza, dar atita timp cât drumul de la Falticeni este OK, drumul de la Suceava este recent modernizat( arata f.f. bine), ca si cel spre Câmpulung, si deci, nu se pot plânge de izolare sau de proasta infrastructura, nu vad de ce nu se fac mai multe pentru zona.
Mânăstirea Humor situata la trei kilometri de oras este un punct de atractie supervizitat, asta face( din pacate) ca orasul se fie doar un biet punct de tranzit, când ar putea oferi turistilor, un aer curat daca ar exista o centura ocolitoare, drumetii in padurile de fag, ski iarna, expozitii etnografice si mai ales liniste, impunând o zona de promenada, printre casele vechi si renovate(!?) , prin parcul orasului, pe linga catedrala si primarie, ceva care sa aduca aminte de oraselele alpine, pentru ca POATE ...
Plus ca in zona exista si sanctuarul catolic de la Cacica si vechiul oras Solca cu ale sale Pietrele Muierilor si Mânăstirea Voroneţ.
Păcat de acest oraş!

duminică, 1 noiembrie 2009

Canalul Dunăre -Marea Neagră - teroare comunistă, exploatare capitalistă


Podul de la Agigea, fără piloni de susţinere în mijloc, ancorat în 10 cabluri foarte groase



,,Magistrala albastră"

ecluza de la Agigea, cu o miniradă de aşteptare pentru navele ce vor fi ecluzate

Nu poti să mergi la mare pe autostrada si după Cernavodă să nu vezi cel mai mare canal din acesta parte a Europei. Asa cum nu poţi trece de Constanţa si sa nu vezi monumentalul pod de la Agigea.
,,Panglica albastră sau magistrala albastră'', cântecul comunist interpretat de Mirabela Dauer, rămâne în amintirea trăitorilor dinainte si de dupa 1984, ca fiind cea mai mare realizare comunista în cei ,,20 de ani de împliniri măreţe''.
Fără îndoială că este un câstig pentru România si tot fara îndoială putem afirma că este si cimitirul oponenţilor politici ai regimului Ceauşescu, este locul unde cruzimea regimului a facut ca sute si mii de oameni ,,voluntari'' sau nu, să moară sub tonele de calcar excavat sau sub şenilele excavatoarelor, fara ca nimănui să-i pese de moartea lor.
Istoria va arata cu adevarat care a fost situatia disidentilor politici, rămânând ca Institutul pentru Studierea Crimelor Comuniştilor sa investigheze si cazurile de munca silnica si sclavie de la canal.
Canalul Dunăre -Marea Neagra face parte din sistemul de fluvii si canale ce leaga Marea Neagră de Marea Nordului, împreună cu Canalul Main-Rin, terminat în 1992, ceea ce realizează o axă fluvială ce uneste Constanţa (cel mai mare port din Bazinul Mării Negre) de portul Rotterdam(cel mai mare port al lumii, la concurenţă cu Singapore).
El a fost construit în primul rând pentru a scurta distanta dintre Cernavodă si Constanţa, adica aproximativ 400 de kilometri, care altfel ar fi trebuit parcursi prin delta, pe canalul Sulina si apoi pe mare.
Altă motivaţie, a fost legată de alimentarea cu apă pentru irigaţii a marilor plantatii din Dobrogea, o regiune de stepă (ierburi mărunte, xerofile) cu un sol foarte fertil, cernoziomul.

De ce exploatare capitalistă?- pentru că azi toate navele sau convoaiele de barje care trec prin canal trebuie sa plateasca o taxa destul de mare, astfel costurile constructiei încep încet încet sa fie amortizate, tocmai datorita reveniri capitalismului în România.
Date tehnice:
- terminat în 1984 si construit pe o vale seaca ce debuşa în Dunare numita Valea Carasu;
-are o ramificatie spre Poarta Albă- Midia- Năvodari( la Poarta Albă a functionat un penitenciar cu detinuti politici), terminat în 1987;
-lungimea este de 64 de kilometri (plus ramificatia Poarta Albă de 26,6 km.), adâncime 7 metri, lăţime între 60-90 de metri;
- doua sisteme de ecluze(constau în doua porti care includ între ele vaporul, barja.etc, si egalizeaza apa în functie de ce face nava, intra sau iese, reglând astfel diferenta de nivel dintre aval si amonte), unul la Cernavoda din Dunăre spre canal si celalalt la Agigea, din canal în mare.
-patru porturi: Cernavoda, Medgidia, Basarabi ( Murfatlar), Agigea.
-poduri importante: la Cernavoda, chiar peste ecluza, 571 de metri lungime si cel de la Agigea 152 de metri ancorat în 10 cabluri;
-cale ferata paralela cu canalul în lungime de 60 de kilometri.

marți, 27 octombrie 2009

Canibalii din Insulele Marchize



marchizan tatuat antropofag

unul dintre simbolurile religioase gasite pe insule, fara explicatii legate de rolul lor


fete marchizane la scaldat

fata marelui pictor Paul Gauguin, Taua (acesta a trait si pictat in Insulele Marchize, loc unde este si înmormântat)

Insulele Marchize sunt situate în zona central-sudica a Oceanului Pacific, făcând parte din Polinezia Franceza, cu capitala la Papeete.
Constituie grupul cel mai nordic al acestui arhipelag, în parte coraligen, în parte vulcanic, cam la 10 grade sud de Ecuator.
Vecinul cel mai apropiat al acestor insule este statul Kiribati.
Prin secolul al XVI lea spaniolii, deja stapânii Americii de Sud, descoperă aceste insule în căutarile lor disperate dupa aurul băștinasilor si ramân surpinsi să constate că marchizanii sunt... canibali!
Explicatia faptului ca au gasit antropofagi în centrul ,,Oceanului Liniștii" sta în mediul în care acestia traiau, și era legată de lupta grea pentru existență.
Războaiele dintre triburile situate de multe ori pe aceeasi insulă, erau din cauze cât se poate de ,,fizice" și anume: lipsa pământului fertil, perioadele de secetă(fenomenul El Nino), care secau râurile și deci, lipsa surselor de hrană.
Perioadele de foamete care reveneau periodic și lipsa de carne, nu putea decât, în cele din urmă, sa îi împingă spre canibalism.
Se pare că istoria marilor descoperii geografice nu cunoaște canibali mai înverșunati decât marchizanii, pentru că si azi se mai cunosc triburi antropofage în Paua- Noua Guinee, dar acestia săvârșesc uciderea si servirea dușmanului, doar ca act simbolic, pe când cei de aici erau adevarați gurmanzi, cu gusturi rafinate, socotind carnea de om ca suprema delicatesă!
Exploratorii spanioli, francezi, englezi sau olandezi nu erau mâncați pentru simplul motiv că băștinașii întelegeau și se temeau de forța armelor oamenilor albi.
În schimb, expedițiile de jaf și uciderea unor oameni din triburile vrăjmașe aveau, de multe ori, doar scopul de a-si asigura o masa îmbelșugată.
Când primii exploratori au debarcat pe Insulele Marchize au observat că unii dintre ei aveau părul ras, ceea ce însemna că o ruda de-a acestuia fusese răpită, ucisă și mâncată de alt trib, drept pentru care această crimă trebuia răzbunată în același registru sângeros.
Încă un element interesant, aici poligamia privea și punea femeia pe primul plan, aceasta având mai mulți bărbați pentru asigurarea hranei și pentru bunăstarea gospodăriei.

dupa Bengt Danielsson, Insulele Pierdute

Prietenii din Povești: Desene de Colorat cu Personaje Îndrăgite

Puncte Cheie ale Articolului Desenele de colorat cu personaje din povești stimulează dezvoltarea motrică fină, creativitatea și concentrarea...