-->
Brandul Iaşi? Există? Unii spun că Da, alţii că trebuie să lucrăm la problema acesta.
Eu cred ca întâi trebuie definit şi inventat brandul România şi abia apoi putem merge spre particular, spre regional. Am făcut o selecţie a obiectivelor turistice din Iaşi, asa cum le-am gasit pe internet pe diferitele pagini de prezentare, ele spun multe despre stadiul sau situaţia existenta în turismul urban din ţara noastra .Enumerări si enumeraţii fade şi lipsite de aplomb, urâte prezentări tehnice si foarte putin atractive pentru straini sau pentru eventualele agentii turistice.
Problema infrastructurii, atomizarea interesului pentru promovare, obiective măreţe propuse în sedinte plictisitoare ale Consiliilor locale sau judetene. Coerenţă şi constanţă în acţiune? Nu există .
Palatul Culturii din Iasi - reprezinta ultima si cea mai estica manifestare a neogoticului european, expresie a romantismului in arhitectura "oficiala" a sfarsitului de secol. A fost inaugurat, in 1926, de catre Ferdinand de Hohenzollern. Realizat dupa planurile arhitectului I.D.Berindei, constructia Palatului a durat doua decenii. Monumentul a fost ridicat pe ruinele vechii curti domnesti (1434), reconstruita in stil neoclasic de printul Alexandru Moruzi (1806-1812). Astazi este sediul Complexului National Muzeal "Moldova", adăpostind patru mari muzee: Muzeul de Istorie al Moldovei, Muzeul Etnografic al Moldovei, Muzeul de Arta si Muzeul Stiintei si Tehnicii. Orologiul cu carillon, instalat in turnul central, este format dintr-un ansamblu de opt clopote care reproduc, din ora în ora, "Hora Unirii". Palatul Culturii are cateva elemente de mare interes turistic:Sala gotica, unde se poate admira mozaicul ce reprezinta un "bestiarum" medieval (grifoni, acvile bicefale, lei), de inspiratie franceza (Catedrala Saint-Pierre sur Dives (1260-1265).
Sala "Voievozilor" se afla la etaj si contine, în medalioane, portretele domnilor Moldovei si ale regilor Romaniei. Evident, primele portrete apartin lui Decebal si Traian, ca semn al originii noastre daco-romane.
Sala "Henri Coanda" si-a primit numele de la stucaturile realizate de celebrul inventator roman, dintr-un material original, ce imita lemnul, de unde si denumirea "bois-ciment".
Săli si arhitectura. Cred că de asta au parte și germanii și francezii? Cu ce vin nou pentru a le satisface curiozitatea?
Poate cu povesti fascinante despre domnite si regi, poate realizăm o paralelă între Dosoftei și Guttemberg sau facem o cramă sub palat, pentru degustări de vinuri!
In fata Palatului Culturii se afla statuia ecvestra a lui Stefan cel Mare, realizata la Paris , de catre Em. Fremiet, dupa schitele lui Gh. Asachi. La 1883, cand statuia a fost dezvelita, Mihai Eminescu a scris celebra "Doina" ("De la Nistru pan' la Tisa "). Cu aceeasi ocazie, Regele Carol I a daruit doua tunuri "Krupp", care flancheaza si astazi statuia marelui domnitor. Tunurile erau trofee din Razboiul de Independenta, cucerite de Regimentul de dorobanti din Copou (una din cele sapte coline ale Iasilor). "Turnul de straja" de langa Palat, relicva a ultimei incinte a Curtii Domnesti din Iasi (1848), împreuna cu hrubele mai vechi, ca si colectia de capiteluri si alte elemente arhitectonice din piatra, grupate într-un lapidarium, reprezinta un alt element de atractie turistica. Complexul Muzeal National "Moldova " Iasi este o institutie reprezentativa în domeniul culturii, avand sediul si principalele componente în Palatul Culturii din Iasi , care adaposteste: Muzeul de Istorie al Moldovei. Situat la parterul Palatului Culturii, in aripa vestica, MUZEUL DE ISTORIE A MOLDOVEI este continuatorul Muzeului de Antichitati infiintat de Orest Tafrali in 1916, si prin cele patru sectii ale sale - preistorie si istorie veche, istorie medievala, istorie moderna si istorie contemporana - prezinta principalele aspecte ale dezvoltarii comunitatilor umane care au trait in spatiul est-carpatic din paleolitic pana la cel de-al doilea razboi mondial. Muzeul Etnografic al Moldovei. Marturie a civilizatiei traditionale, MUZEUL ETNOGRAFIC AL MOLDOVEI, a fost infiintat in 1943 si expune obiecte a caror varsta depaseste in multe cazuri 100 de ani. In spatiul de vizitare situat in aripa vestica a Palatului Culturii la etajele I si al II-lea, sunt prezentate ocupatii traditionale principale - agricultura, viticultura si cresterea animalelor, si secundare - pescuitul, vanatoarea.albinaritul, precum si instalatii
taranesti, interioare traditionale, olaritul, prelucrarea lemnului, colectii de masti, scoarte si costume populare. Muzeul de Arta. La etaj, se gasesc galeriile de arta europeana si romaneasca ale MUZEULUI DE ARTA. Acesta este continuatorul celei mai vechi pinacoteci din tara, ce a fiintat pe langa prima universitate moderna romaneasca din 1860, cu un inventar ce includea donatii ale lui Gheorghe Asachi, Scarlat Varnav, Costache Dasiade, A. Donici, V.A. Urechia, substantial imbogatit de colectia lui Costache Negri devenita proprietate a muzeului, gratie unui gest similar, din 1874. Muzeul Stiintei si Tehnicii. Tot la parterul Palatului, dar in aripa estica, se gaseste si MUZEUL STIINTEI SI TEHNICII "STEFAN PROCOPIU", denumit astfel drept omagiu marelui savant iesean. Muzeul, al carui prim nucleu s-a constituit inca din 1955, include acum sectiile: energetica, inregistrarea si redarea sunetului, telecomunicatii, mineralogie-cristalografie. Progresele rapide ale tehnologiei informationale au determinat formarea unei colectii de computere, ce urmeaza a se constitui intr-o noua sectie.
taranesti, interioare traditionale, olaritul, prelucrarea lemnului, colectii de masti, scoarte si costume populare. Muzeul de Arta. La etaj, se gasesc galeriile de arta europeana si romaneasca ale MUZEULUI DE ARTA. Acesta este continuatorul celei mai vechi pinacoteci din tara, ce a fiintat pe langa prima universitate moderna romaneasca din 1860, cu un inventar ce includea donatii ale lui Gheorghe Asachi, Scarlat Varnav, Costache Dasiade, A. Donici, V.A. Urechia, substantial imbogatit de colectia lui Costache Negri devenita proprietate a muzeului, gratie unui gest similar, din 1874. Muzeul Stiintei si Tehnicii. Tot la parterul Palatului, dar in aripa estica, se gaseste si MUZEUL STIINTEI SI TEHNICII "STEFAN PROCOPIU", denumit astfel drept omagiu marelui savant iesean. Muzeul, al carui prim nucleu s-a constituit inca din 1955, include acum sectiile: energetica, inregistrarea si redarea sunetului, telecomunicatii, mineralogie-cristalografie. Progresele rapide ale tehnologiei informationale au determinat formarea unei colectii de computere, ce urmeaza a se constitui intr-o noua sectie.
Stefan cel Mare, este mare doar pentru noi (si nici macar nu stim daca statuia aceea il infatiseaza pe domnitor, sau un principe polonez?). Pentru altii este doar un domnitor, rege sau asa ceva care a facut nu stiu ce. Publicitate in magazinele si librariile din Londra, Roma sau Praga?, despre realizarile razboinice ale lui Stefan si organizam un traseu tematic pe la Cetatea Neamtului
Iaşii sunt oraşul marilor idei, al primei mari uniri, al primului spectacol de teatru în limba română şi al primului muzeu literar memorial (Bojdeuca din Ţicău). Fără îndoială Iaşul reprezintă în continuare capitala culturală a ţării.
În oraş, pe dealul Copoului, se află cea mai veche universitate din România, Universitatea din Iaşi , numită azi şi Universitatea "Alexandru Ioan Cuza". Întemeiată în 1860 prin decret de către principele Alexandru Ioan Cuza, continuatoare a vechii Academii Mihăilene, universitatea are astăzi 15 facultăţi, cu peste 40000 de studenţi. Clădirea principală, monument de arhitectură, a fost ridicată în 1896.
În oraş, se mai află şi alte instituţii de învăţământ superior: Universitatea Agronomică, Universitatea Tehnică cu peste 25.000 de studenţi, Universitatea de Medicină şi Farmacie, Universitatea de Arte şi Universitatea Petre Andrei cu un sediu nou, ultramodern, pe lângă numeroasele universităţi particulare cu sedii deosebit de impunătoare.
O UNIVERSITATE DIN SECOLUL XIX, CE ARE INTERESANT?, DEPARTAMENTE DE CERCETARE CU LAUREATI AI PREMIULUI NOBEL? A... ERA SA UIT, GEORGE EMIL PALADE ESTE IEŞEAN, ŞI ATÂT.
Brand
|
Calatorind prin Londra, intrand in contact cu oamenii de pe strada, am observat cu surprindere cat de comuna este intrebarea: Where are you from?
Din doua motive. Primul ar fi ca, fiind un oras cosmopolit, cetatenii lui se asteapta ca celalalt sa fie dintr-o alta parte a lumii. Al doilea este ca, prin aceasta intrebare, londonezii incearca sa gaseasca un punct cunoscut, o punte de comunicare cu celalalt. Daca raspunzi Spania, Franta,Germania sau chiar Australia puntea e lasata si comunicarea o parcurge normal din ambele sensuri.
Ei bine, cu mine a fost altfel. Eu a trebuit sa fac eforturi sa cobor puntea, adaugand numelui tarii din care veneam, explicatii suplimentare. Marturisesc ca prima data cand am fost intrebata de unde vin, am raspuns cu mandrie: dinRomania . Uimirea si privirea intrebatoare ale interlocultorului meu nu m-au dezarmat. Am continuat enumerand un intreg sir de personalitati care isi facusera un nume binecunoscut: Nadia Comaneci? Hagi? Dracula? Ceausescu?
Am descoperit atunci ca e greu sa construiesti in cateva minute de conversatie pe strada imaginea tarii tale, astfel incat sa o aduci mai aproape de omul obisnuit. Daca acest om obisnuit mai e si copil, lucrurile se complica intr-adevar. Stati sa vedeti.
Eram in muzeulVictoria &Albert. In sala picturilor lui Rafael erau niste copii de vreo 12-13 ani care isi faceau temele acolo.
Am intrat in vorba cu cativa baieti. Dupa o conversatie placuta, am mers mai departe. Ne-am intalnit din nou in alta galerie. De data asta cateva fete din grup au venit la mine si m-au intrebat:
- Iti place?
- Da, am raspuns, foarte mult. - Voua?
- Da.
In cateva secunde se formase un cerc de ochi curiosi in jurul meu.
- De unde esti, m-au intrebat fetele?
- Voi de unde credeti, m-am jucat putin cu ei?
- Franta! a inceput un baiat.
- Spania! a continuat altul.
-Germania !
Baietii terminasera toate tarile pe care le stiau.
-Romania , le-am spus eu victorioasa.
Tacere. In fata mea ochii lor nu mai exprimau curiozitate, ci nelamurire.
Am inceput cum invatasem dintara :
- Ati auzit de Nadia Comaneci, gimnasta?
- Nt.
- Hagi, fotbalistul?
- Nt.
- Dracula? – o incercare disperata.
- Nt.
Riscam sa-mi pierd audienta. Puntea aceea de comunicare nu avea puterea sa cada odata si sa uneasca cele doua maluri.
Am inceput altfel.
- Cine a citit Harry Potter?
- Eu am citit toate cartile Harry Potter, s-a laudat o fetita din grup.
- Ei bine si stiti atunci ca fratele lui Ron, Charlie, pleaca in Romania sa studieze dragonii si vampirii.
- Da, au mormait copii, clar mai interesati de subiect.
- Ei bine, sa stiti ca toti vampirii vin dinRomania ... si eu s-ar putea sa fiu unul dintre ei.
S-au imprastiat ca potarnichile. Nu stiu ce imagine au acum despreRomania , dar clar este una puternica. Din pacate cu oamenii mari nu merge asa, cu o sperietura a unei povesti cu vampiri. Londonezii care nu au imaginea Romaniei asociata cu tiganii care fura sau cersesc, cu copii orfani, abandonati sau handicapati au o imagine confuza si aproape inexistenta.
Exista un concept in marketingul comercial, aplicat de curand si in cel regional si anume acela de brand sau de marca.Germania este un brand, Franta este un brand, Romania nu. Londra, Parisul, New York-ul sunt branduri. Bucurestiul se confunda adesea cu Budapesta, in detrimentul Budapestei bineinteles.
Ungaria si Cehia sunt tari fost comuniste care au aplicat acest concept si au inceput campanii de promovare ale lor ca branduri. Exista in metrourile londoneze bannere care iti promit o vacanta de vis la Praga sau Budapesta. In librarii sunt carti despre Ungaria si Cehia cu informatii complete si cu atragatoare oferte turistice. In rafturile acelora si librariiRomania este inghesuita in aceeasi carte cu Moldova , iar prima informatie pe care ti-o ofera despre Bucuresti este ca ar fi bine ca turistii sa-l foloseasca ca loc de tranzit spre alte zone mult mai interesante.
Praga are o carte intreaga scrisa de un britanic. Ceea ce am gasit despre Bucuresti a fost o descriere a orasului din anul 1990 facutade o scriitoare britanica. Jan Morris aduna toate impresiile ei de calatorie intr-o carte intitulata A writer’s world (Travels 1950-1990). Bucurestiul ii apare calatoarei literate ca un labirint plin de tunele underground, de gropi in sosele si de cladiri abandonate care iti dau impresia unui oras dupa bombardament (Nici macar nu e originala in descriere!).
Sfarsitul descrierii este de-a dreptul pesimist si il voi reda in totalitate: It will be a long time, I fear, before the young people of Bucharest join the rest of us, before the curtain goes down on this civic theatre of the absurd.
Cata dreptate a avut? No comment! BrandRomania ! Construiti Romaniei o imagine, asociati-i un nume, o poveste. Promovati-o!
Povestiti istorii frumoase, de succes, comice! Daca nu le gasiti, inventati-le. Copiii din Marea Britanie de 12-13 ani au nevoie de ele. Si eu am nevoie de ele ca sa-mi fie mai usor data viitoare sa raspund la intrebarea: De unde esti? Ati putea incepe cu urmatoarea povestire. Am auzit-o si eu in Londra de la verisoara mea care la randul ei a auzit-o de la niste londonezi. Povestea spune ca laWimbledon , Ilie Nastase strigat fiind de arbitru doar Nastase s-ar fi intors la el si i-ar fi spus: To you, I am not Nastase, I am Mr. Nastase. Toate ziarele au comentat de bine a doua zi atitudinea acestui jucator de tenis semi-cunoscut. Aceasta poveste se repeta de fiecare data la Wimbledon . Poate ar trebui inclusa in aceasta campanie de branding, alaturi, bineinteles de cea cu aparatul care a afisat nota 10 pentru Nadia Comaneci si de multe altele. Ea vorbeste despre un sportiv roman venit dintr-o tara comunista.
Unde lumea se adresa cu tovarase si care are curajul, increderea in sine si atitudinea de a cere arbitrului, laWimbledon , in tara politetii, sa i se adreseze cu o formula de respect. A trebuit sa vin in Londra ca sa aflu aceasta poveste. Si iata cum londonezii m-au invatat totusi ceva despre Romania . de Claudia Carlig
Din doua motive. Primul ar fi ca, fiind un oras cosmopolit, cetatenii lui se asteapta ca celalalt sa fie dintr-o alta parte a lumii. Al doilea este ca, prin aceasta intrebare, londonezii incearca sa gaseasca un punct cunoscut, o punte de comunicare cu celalalt. Daca raspunzi Spania, Franta,
Ei bine, cu mine a fost altfel. Eu a trebuit sa fac eforturi sa cobor puntea, adaugand numelui tarii din care veneam, explicatii suplimentare. Marturisesc ca prima data cand am fost intrebata de unde vin, am raspuns cu mandrie: din
Am descoperit atunci ca e greu sa construiesti in cateva minute de conversatie pe strada imaginea tarii tale, astfel incat sa o aduci mai aproape de omul obisnuit. Daca acest om obisnuit mai e si copil, lucrurile se complica intr-adevar. Stati sa vedeti.
Eram in muzeul
Am intrat in vorba cu cativa baieti. Dupa o conversatie placuta, am mers mai departe. Ne-am intalnit din nou in alta galerie. De data asta cateva fete din grup au venit la mine si m-au intrebat:
- Iti place?
- Da, am raspuns, foarte mult. - Voua?
- Da.
In cateva secunde se formase un cerc de ochi curiosi in jurul meu.
- De unde esti, m-au intrebat fetele?
- Voi de unde credeti, m-am jucat putin cu ei?
- Franta! a inceput un baiat.
- Spania! a continuat altul.
-
Baietii terminasera toate tarile pe care le stiau.
-
Tacere. In fata mea ochii lor nu mai exprimau curiozitate, ci nelamurire.
Am inceput cum invatasem din
- Ati auzit de Nadia Comaneci, gimnasta?
- Nt.
- Hagi, fotbalistul?
- Nt.
- Dracula? – o incercare disperata.
- Nt.
Riscam sa-mi pierd audienta. Puntea aceea de comunicare nu avea puterea sa cada odata si sa uneasca cele doua maluri.
Am inceput altfel.
- Cine a citit Harry Potter?
- Eu am citit toate cartile Harry Potter, s-a laudat o fetita din grup.
- Ei bine si stiti atunci ca fratele lui Ron, Charlie, pleaca in Romania sa studieze dragonii si vampirii.
- Da, au mormait copii, clar mai interesati de subiect.
- Ei bine, sa stiti ca toti vampirii vin din
S-au imprastiat ca potarnichile. Nu stiu ce imagine au acum despre
Exista un concept in marketingul comercial, aplicat de curand si in cel regional si anume acela de brand sau de marca.
Ungaria si Cehia sunt tari fost comuniste care au aplicat acest concept si au inceput campanii de promovare ale lor ca branduri. Exista in metrourile londoneze bannere care iti promit o vacanta de vis la Praga sau Budapesta. In librarii sunt carti despre Ungaria si Cehia cu informatii complete si cu atragatoare oferte turistice. In rafturile acelora si librarii
Praga are o carte intreaga scrisa de un britanic. Ceea ce am gasit despre Bucuresti a fost o descriere a orasului din anul 1990 facutade o scriitoare britanica. Jan Morris aduna toate impresiile ei de calatorie intr-o carte intitulata A writer’s world (Travels 1950-1990). Bucurestiul ii apare calatoarei literate ca un labirint plin de tunele underground, de gropi in sosele si de cladiri abandonate care iti dau impresia unui oras dupa bombardament (Nici macar nu e originala in descriere!).
Sfarsitul descrierii este de-a dreptul pesimist si il voi reda in totalitate: It will be a long time, I fear, before the young people of Bucharest join the rest of us, before the curtain goes down on this civic theatre of the absurd.
Cata dreptate a avut? No comment! Brand
Povestiti istorii frumoase, de succes, comice! Daca nu le gasiti, inventati-le. Copiii din Marea Britanie de 12-13 ani au nevoie de ele. Si eu am nevoie de ele ca sa-mi fie mai usor data viitoare sa raspund la intrebarea: De unde esti? Ati putea incepe cu urmatoarea povestire. Am auzit-o si eu in Londra de la verisoara mea care la randul ei a auzit-o de la niste londonezi. Povestea spune ca la
Unde lumea se adresa cu tovarase si care are curajul, increderea in sine si atitudinea de a cere arbitrului, la
BUN EXEMPLU NE OFERA CLAUDIA , DESPRE CE A VĂZUT SAU DESPRE CE A TRĂIT ÎN LONDRA . DACĂ NU ERA HARRY POTTER ŞI AL SAU PRIETEN NU EXISTAM , ÎN MINTEA ŞI IMAGINAŢIA COPIILOR . CE ESTE ROMÂNIA O SALATĂ CEVA ? , PARCĂ AM AUZIT LA UN RESTATURANT DESPRE O CHESTIE TRENDY.
Proza in loc de propuneriPentru a face propuneri vizavi de cum ar trebui sa arate brand-ul orasului, iesenii au la dispozitie un site special, www.brandiasi.ro.
SITEUL NU MAI ESTE ACTIV, INCERCARE NEREUSITA DE CAPACITARE A INTELIGHENTIEI IESENE DAR SI A ORGOLIILOR UNUI ORAS CE TRAIESTE DIN AMINTIREA GRUPULUI DE JUNIMISTI, A CASEI POGOR SI A MARILOR NUME ALE LITERATURII SI CULTURII ROMANE.
SUNT PROFESOR SI DE 8 ANI N-AM MAI AUZIT UN ELEV DE CLASA A DOISPREZECEA SA DOREASCA SA SE DUCA SA FACA FACULTATEA IN IASI, ASTA ESTE , IN BACAU IASUL UNIVERSITAR A PIERDUT BATALIA CU BUCURESTIUL GUNOAIELOR SI AGLOMERATIEI ( MACAR ACOLO OFERTA DE LOCURI DE MUNCA ATRAGE TINERII STUDIOSI CA UN MAGNET SI ATIT!)
Pagina web a fost accesata pana acum mai ales de oameni de publicitate si jurnalisti, numarul iesenilor de rand fiind extrem de redus. Cei mai multi se opresc insa la simple comentarii.„Am plecat din Iasi la sfarsitul adolescentei cu parfum de tei in nari si amintiri pline de baute prin Ticau, bai in Ciric si cate va puteti imagina si dumneavoastra. La intoarcere, putin mai multe griji te fac sa remarci economia care schioapata, viata culturala care lancezeste sau circulatia cu masina, care devine din ce in ce mai complicata“, comenteaza Alexandru.
Imaginea, vitala in afaceri
Daca autoritatile s-au trezit abia in 2006 ca Iasiul are nevoie de o identitate pentru a fi promovat, pentru oamenii de afaceri ieseni preocuparea pentru imaginea propriilor companii a aparut pe masura ce piata s-a diversificat si concurenta a devenit tot mai puternica. Antibiotice, Cotnari, Kosarom, Iulius Mall, AYA Sports, Tester si Irina Schrotter sunt doar câteva nume care fac cunoscut mediul de afaceri iesean. „Este dificil de spus cat de important este brandul Irina Schrotter, insa efectele sunt usor de urmarit. De pe urma acestuia eu reusesc sa vand creatii la preturi pe care concurenta nu le-ar putea practica“, spune creatoarea de moda Irina Schrotter. „Pot spune ca pentru AYA Sports jumatate din vanzari sunt asigurate acum de numele afacerii“, explica Ionel Agrigoroaie, directorul companiei de textile AYA Sports.Exista si cazuri in care succesul unei afaceri se poate consolida pe piata si prin asocierea cu alte nume cunoscute, cum este situatia Grupului Tester-Casa Auto. Bogdan Pitigoi, directorul grupului Tester, spune ca brandul este vital pentru succesul unui business. „Cred ca fara sa ne dam seama am inceput sa constientizam cat de important este brandul pentru afacere. Eu personal am inceput sa fiu atent in 1998 si de atunci am investit constant in consolidarea imaginii afacerii mele“, mai spune Pitigoi.
Iasiul - "capitala culturala a Romaniei"
Primarul Constantin Simirad a elaborat proiectul unei hotariri de guvern Iasiul - "capitala culturala a Romaniei"
In urma ultimelor discutii cu presedintele Emil Constantinescu, primarul Iasiului, Constantin Simirad, a anuntat initierea proiectului de hotarire de guvern privind titularizarea Iasiului drept "capitala culturala a Romaniei". Aceasta initiativa a municipalitatii si-a gasit un sprijin direct la presedintele Romaniei. Proiectul noii hotariri de guvern va contine data de la care acest titlu va intra oficial in vigoare - anul 2000. Titlul nu va antrena nici o obligatie financiara bugetara suplimentara, acesta fiind principalul motiv care va face proiectul acceptabil de catre guvern, dupa cum a anuntat primarul Iasiului.
Gânditi-va că acest lucru se întâmpla în 1999, dar între timp Sibiul cultural si al său primar au reusit o exceptionala pozitionare între cele mai cunoscute dintre brandurile europene, iar cine a vizitat Sibiul de curind nu poate sa vorbeasca despre el decit la superlativ.
Iesenii, provocati sa-si iubeasca orasul
Toate le vor aminti, in aceasta luna, iesenilor cat este de importanta imaginea orasului lor. Evenimentele vor avea loc in cadrul campaniei „Iubeste Iasiul si el te va iubi pe tine“, organizata de asociatia studenteasca „Tineri pentru viitor“. „Fiind pasionat de Iasi, in special de Iasiul de odinioara, fapt adeverit prin invierea celor doua traditii locale «Bataia cu flori» si «Festivalul Tinerelor Gospodine», m-am gandit sa organizez o campanie gen sondaj de opinie prin care sa constat atitudinea iesenilor vizavi de orasul in care locuiesc“, a spus liderul asociatiei, Daniel Chirica.
Concerte hip hop si rock
Manifestarile vor incepe pe 6 iulie cu dezbaterea „Iasiul, capitala culturala a tarii?“, la Anticariatul Grumazescu de pe strada Alexandru Lapusneanu. Tot atunci, iesenii care vor raspune la intrebarile adresate de juriu vor primi distinctia „Iesean 100%“.
A doua zi va avea loc vernisajul expozitiei „Iasiul vechi versus Iasiul modern“ pe strada Lapusneanu, iar pe 14 iulie se va inaugura expozitia de fotografie „Iasiul, asa cum il stii“, a lui Andrei Rotariu. Pe 15 iulie va fi Ziua Portilor Deschise la Muzeul Literaturii Romane, iar de la ora 19.00, parcul Copou va fi gazda unui spectacol hip-hop. In acelasi loc, dar sapte zile mai tarziu, va avea loc un concert rock.
In cadrul campaniei, iesenii vor fi premiati pentru cele mai pertinente si originale raspunsuri la intrebari de genul „Credeti ca Iasiul este capitala culturala a Moldovei?“ sau „Care sunt trei probleme cu care se confrunta Iasiul in opinia dumneavoastra?“Campania va fi promovata cu ajutorul a peste 100.000 de pliante.
Concerte hip hop si rock
Manifestarile vor incepe pe 6 iulie cu dezbaterea „Iasiul, capitala culturala a tarii?“, la Anticariatul Grumazescu de pe strada Alexandru Lapusneanu. Tot atunci, iesenii care vor raspune la intrebarile adresate de juriu vor primi distinctia „Iesean 100%“.
A doua zi va avea loc vernisajul expozitiei „Iasiul vechi versus Iasiul modern“ pe strada Lapusneanu, iar pe 14 iulie se va inaugura expozitia de fotografie „Iasiul, asa cum il stii“, a lui Andrei Rotariu. Pe 15 iulie va fi Ziua Portilor Deschise la Muzeul Literaturii Romane, iar de la ora 19.00, parcul Copou va fi gazda unui spectacol hip-hop. In acelasi loc, dar sapte zile mai tarziu, va avea loc un concert rock.
In cadrul campaniei, iesenii vor fi premiati pentru cele mai pertinente si originale raspunsuri la intrebari de genul „Credeti ca Iasiul este capitala culturala a Moldovei?“ sau „Care sunt trei probleme cu care se confrunta Iasiul in opinia dumneavoastra?“
Triunghi cultural in capitala Moldovei
Palatul Culturii, inaugurat de Regele Ferdinand, este cel mai impozant monument din oras.
Palatul Culturii, inaugurat de Regele Ferdinand, este cel mai impozant monument din oras.
Postat in inima targului, la intersectia celor mai importante strazi, Palatul Culturii din Iasi este principala atractie atat a turistilor, cat si a localnicilor.
Construit intre 1906-1925, pe ruinele vechii curti domnesti, Palatul Culturii este considerat simbolul capitalei Moldovei. A pastrat mare parte din zidurile si amplasamentele curtii.
„Intr-un fel, era o continuare dupa Stefan cel Mare, semana cu Biserica lui Stefan cel Mare si arhitectul a vrut de fapt sa puna de acord palatul acesta cu stilul gotic moldovenesc al bisericii lui Stefan cel Mare. De asta, multa lume chiar ii spune „palatul lui Stefan cel Mare”„, explica istoricul Sorin Eftime, cercetator la Institutul de Istorie Contemporana dinIasi .
Cazemata pentru nemti si rusi
Un prim monument a fost ridicat pe ruinele vechii curti domnesti, care a fost reconstruita in stil neoclasic de Printul Alexandru Moruzi.
Acest palat a fost distrus de un incendiu la sfarsitul secolului al XIX-lea, iar la inceputul secolului urmator s-a decis ridicarea actualei constructii. Palatul, asa cum il vedem astazi, a fost realizat dupa planurile arhitectului I.D. Berindei.
Lucrarile au durat 20 de ani, intre 1906 si 1925. Inaugurarea a fost facuta de Regele Ferdinand al Romaniei, in 1926. In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, palatul a fost cazemata pentru trupele germane si, ulterior, pentru cele sovietice.
A fost apoi Palat de Justitie, iar din 1955 a devenit sediul Complexului Muzeal National Moldova Iasi, adapostind patru muzee: Muzeul de Istorie al Moldovei, Muzeul Etnografic al Moldovei, Muzeul de Arta si Muzeul Stiintei si Tehnicii.
Interioare
Decoratiuni influentate de Regina Maria Arhitectura, realizata de Ion Berindei, format la scoala pariziana, este in stilul neogotic flamboyant, cu detalii ornamentale si elemente heraldice la exterior. Intrarea in palat se face printr-un turn cu creneluri si firide dominate de o acvila cu aripile desfacute.
Regina Maria, sotia lui Ferdinand, si-a lasat amprenta asupra decoratiunilor palatului dinIasi . In timpul Primului Razboi Mondial, in palat a functionat si un club de ambulante medicale cumparate de Regina Maria. Pe fatadele palatului se regaseste o cruce de forma speciala, care este cunoscuta drept „Crucea Reginei Maria”. Ulterior a devenit si medalie, si se numeste „Ordinul Regina Maria”.
Construit intre 1906-1925, pe ruinele vechii curti domnesti, Palatul Culturii este considerat simbolul capitalei Moldovei. A pastrat mare parte din zidurile si amplasamentele curtii.
„Intr-un fel, era o continuare dupa Stefan cel Mare, semana cu Biserica lui Stefan cel Mare si arhitectul a vrut de fapt sa puna de acord palatul acesta cu stilul gotic moldovenesc al bisericii lui Stefan cel Mare. De asta, multa lume chiar ii spune „palatul lui Stefan cel Mare”„, explica istoricul Sorin Eftime, cercetator la Institutul de Istorie Contemporana din
Cazemata pentru nemti si rusi
Un prim monument a fost ridicat pe ruinele vechii curti domnesti, care a fost reconstruita in stil neoclasic de Printul Alexandru Moruzi.
Acest palat a fost distrus de un incendiu la sfarsitul secolului al XIX-lea, iar la inceputul secolului urmator s-a decis ridicarea actualei constructii. Palatul, asa cum il vedem astazi, a fost realizat dupa planurile arhitectului I.D. Berindei.
Lucrarile au durat 20 de ani, intre 1906 si 1925. Inaugurarea a fost facuta de Regele Ferdinand al Romaniei, in 1926. In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, palatul a fost cazemata pentru trupele germane si, ulterior, pentru cele sovietice.
A fost apoi Palat de Justitie, iar din 1955 a devenit sediul Complexului Muzeal National Moldova Iasi, adapostind patru muzee: Muzeul de Istorie al Moldovei, Muzeul Etnografic al Moldovei, Muzeul de Arta si Muzeul Stiintei si Tehnicii.
Interioare
Decoratiuni influentate de Regina Maria Arhitectura, realizata de Ion Berindei, format la scoala pariziana, este in stilul neogotic flamboyant, cu detalii ornamentale si elemente heraldice la exterior. Intrarea in palat se face printr-un turn cu creneluri si firide dominate de o acvila cu aripile desfacute.
Regina Maria, sotia lui Ferdinand, si-a lasat amprenta asupra decoratiunilor palatului din
Fisa tehnica
298 de camere
DIMENSIUNE. In proiectul initial erau prevazute atatea camere cate zile are un an - 365. S-au facut doar 298, cu o suprafata de aproape 36.000 de metri patrati. La fatada sunt 92 de ferestre, iar la mansarda 36 in ogiva si doua randuri de baghete. O vizita obisnuita dureaza
in jur de trei ore.
NOTORIETATE. „Cand lucram acolo am primit scrisori din strainatate pe adresa „Palatul Culturii.Romania ”„, spune istoricul Sorin Eftime, fost angajat al Palatului Culturii.
EVALUARE. Expertii spun ca un metru patrat din Palatul Culturii ar putea costa intre 3.000 si 5.000 de euro, fara a lua in calcul valoarea simbolica.
POTENTIAL TURISTIC. Anual, Palatul Culturii isi deschide portile pentru aproape 30.000 de turisti. Specialistii considera ca, dupa renovare, palatul atrage un numar mult mai mare de turisti.
UNICITATE. Ceea ce confera unicitate palatului este arhitectura in stilul neogotic flamboyant, cu detalii ornamentale si elemente heraldice la exterior.
ACCES. Palatul Culturii dinIasi se gaseste la intersectia a doua strazi importante, bulevardul Stefan cel Mare si strada Anastasie Panu. Nu are parcare proprie, esplanada din fata monumentului, cu 70 de locuri, apartinand primariei.
TARIFE. Intrarea in palat se plateste pentru fiecare muzeu in parte si este de 2 lei, cu reducere de 50a pentru elevi si studenti.
298 de camere
DIMENSIUNE. In proiectul initial erau prevazute atatea camere cate zile are un an - 365. S-au facut doar 298, cu o suprafata de aproape 36.000 de metri patrati. La fatada sunt 92 de ferestre, iar la mansarda 36 in ogiva si doua randuri de baghete. O vizita obisnuita dureaza
in jur de trei ore.
NOTORIETATE. „Cand lucram acolo am primit scrisori din strainatate pe adresa „Palatul Culturii.
EVALUARE. Expertii spun ca un metru patrat din Palatul Culturii ar putea costa intre 3.000 si 5.000 de euro, fara a lua in calcul valoarea simbolica.
POTENTIAL TURISTIC. Anual, Palatul Culturii isi deschide portile pentru aproape 30.000 de turisti. Specialistii considera ca, dupa renovare, palatul atrage un numar mult mai mare de turisti.
UNICITATE. Ceea ce confera unicitate palatului este arhitectura in stilul neogotic flamboyant, cu detalii ornamentale si elemente heraldice la exterior.
ACCES. Palatul Culturii din
TARIFE. Intrarea in palat se plateste pentru fiecare muzeu in parte si este de 2 lei, cu reducere de 50a pentru elevi si studenti.
Aş fi curios să văd o statistica turistica din care sa reiasă câţi turisti straini au ales Iaşiul si Palatul Culturii pentru o excursie tematică. În rest patriotism local (gaunos), regional asezonat cu multe, multe prejudecăţi despre istoria milenara a neamului nostru .
Totuşi ideea triunghiului cultural este sustenabilă, dar doar din punct de vedere al turismului intern, pentru atragerea sau stimularea interesului turistului european trebuie mers pe elemente de nişă, ca de exemplu, ideea de pelerinaj religios pentru Grecia, Israel, Bulgaria, Rusia şi Serbia, adică pentru ţările ortodoxe.
Argument
Sorin Eftime: „Capitala simbolica a lumii ortodoxe”
Istoricul Sorin Eftime, cercetator la Institutul de Istorie Contemporana dinIasi , considera ca triunghiul cultural al Iasiului reprezinta unul dintre cele mai importante locuri din Romania .
Palatul Culturii. „Nu este doar o cladire foarte veche, ci o efigie, un simbol la nivelul Iasiului, pentru ca a mostenit locul fostei curti domnesti. In ceea ce priveste notorietatea, cand lucram acolo, am primit scrisori din strainatate pe adresa „Palatul Culturii.Romania ”„, spune istoricul.
Mitropolia ieseana. Este un monument ce poate sta alaturi de ctitoriile europene, spune Eftime. Importanta pe care i-o recunosc istoricii se datoreaza si faptului ca adaposteste Moastele Sfintei Cuvioase Parascheva, care „au o importanta nu doar romaneasca, ci panbalcanica, Cuvioasa fiind cinstita deopotriva de greci, bulgari, sarbi si romani. Asta pentru ca moastele Sfintei au stat cate un secol si mai bine la patriarhiile tarilor respective, marcand inaintarea turcilor in Europa”, explica istoricul Sorin Eftime.
Biserica „Trei Ierarhi”. „S-a impus prin unicitate, prin broderia asta fantastica in piatra. Forma este a unei cuminti biserici moldovenesti, cum se faceau inainte, doar decoratiunea este cea care da aceasta extravaganta si eleganta”, declara profesorul Eftime.
El pune in seama decoratiunilor elementul principal de atractie. „Sunt foarte multe motive orientale, arabe, armene, imbinate cu altele occidentale”, mai spune Eftime.
Istoricul Sorin Eftime, cercetator la Institutul de Istorie Contemporana din
Palatul Culturii. „Nu este doar o cladire foarte veche, ci o efigie, un simbol la nivelul Iasiului, pentru ca a mostenit locul fostei curti domnesti. In ceea ce priveste notorietatea, cand lucram acolo, am primit scrisori din strainatate pe adresa „Palatul Culturii.
Mitropolia ieseana. Este un monument ce poate sta alaturi de ctitoriile europene, spune Eftime. Importanta pe care i-o recunosc istoricii se datoreaza si faptului ca adaposteste Moastele Sfintei Cuvioase Parascheva, care „au o importanta nu doar romaneasca, ci panbalcanica, Cuvioasa fiind cinstita deopotriva de greci, bulgari, sarbi si romani. Asta pentru ca moastele Sfintei au stat cate un secol si mai bine la patriarhiile tarilor respective, marcand inaintarea turcilor in Europa”, explica istoricul Sorin Eftime.
Biserica „Trei Ierarhi”. „S-a impus prin unicitate, prin broderia asta fantastica in piatra. Forma este a unei cuminti biserici moldovenesti, cum se faceau inainte, doar decoratiunea este cea care da aceasta extravaganta si eleganta”, declara profesorul Eftime.
El pune in seama decoratiunilor elementul principal de atractie. „Sunt foarte multe motive orientale, arabe, armene, imbinate cu altele occidentale”, mai spune Eftime.
Vreti sa-mi spuneti ca un german sau mai rau ,un american va fi fermecat de motivele armene de pe biserica Trei Ierarhi ? Ei as !. Stiu situatii in care ignoranta unora te devasteaza pur si simplu , pentru ca descopera ca a ajuns in Amsterdam si credea ca merge la Berlin ?????, asa ca acesti turisti trebuie momiti , dar nu prostiti , cu altceva .
Pledoarie
EMIL BRUMARU: Pe acolo a trecut Eminescu
De prin clasa a sasea, cand parintii s-au mutat de pe Socola pe strada Dobrogeanu Gherea, actuala I.C. Bratianu, pana am terminat facultatea de medicina, in 1963, am stat cam la vreo suta de metri de Mitropolie.
Dormeam cu geamul deschis vara. Dar si daca il inchideam, auzeam, din sfert in sfert de ora, batand ceasul de la Mitropolie. Cred ca ma vaitam la toti din cauza asta.
„Ciufulita”, o fata de care m-am indragostit, de la Clasic, radea cu gura pana la urechi si spunea: „Sigur, marea ta drama e ceasul de la Mitropolie, nu dragostea, nu Dumnezeu!”. Dansa citea Hegel! Mi-a si imprumutat un volum legat in albastru, cu multe sublinieri de-ale ei: Prelegeri de filosofie a religiei. Il am si acum.
Oricum, ani de zile, timpul mi-a fost masurat cu strasnicie! De curand, vrand sa ma duc sa ma rog (o fac foarte rar, vai!), am gasit Mitropolia inchisa pentru reparatii. Si Biserica Trei Ierarhi e sub schele! Ca sa nu mai vorbesc despre Palatul Culturii, care, de cand ma stiu, are cate un turn in renovare. Nemaiadaugand faptul ca, si aici, mai de curand, din ora in ora ceasul canta Hora Unirii!!! Acum s-a potolit...
Dupa 1975, reintors inIasi , de la etajul unde stau, tot aproape de Mitropolie, nu mai vad decat cele patru cruci profilate statornic pe cer, restul e acoperit de un bloc-mamut, construit inainte de ‘89. Si aud, la sapte dimineata, dangatul unui clopot grav, ocrotitor...
O singura data, cred ca prin 1997-1998, coplesit de mireasma teilor, chiar in fata Mitropoliei, m-am oprit cutremurat de gandul extrem
de viu, de dureros, ca pe acolo a trecut Eminescu. Brusc, Eminescu a devenit o prezenta aievea, imposibil de suportat, grea, luminoasa, apasandu-mi sufletul... Apoi mi-am revenit...
VECHE SI PRETIOASA „Trei Ierarhi”, biserica cu broderii din piatra
„Trei Ierarhi”, biserica-chivot care adaposteste osemintele a trei mari domnitori, Alexandru Ioan Cuza, Dimitrie Cantemir si Vasile Lupu, este o constructie unica in arhitectura romaneasca.
Biserica-monument a fost ridicata in perioada 1637-1639 de fostul domnitor al Moldovei Vasile Lupu, decoratiunile exterioare imbinand motive orientale, arabe, armene si occidentale, peste 30 la numar.
Exteriorul este sculptat in piatra cu motive florale si geometrice. Numele bisericii este legat si de tiparirea primei carti in limba romana dinMoldova , in 1743, „Carte romaneasca de invatatura”, a lui Varlaam.
Din somptuozitatea monumentului de altadata, astazi nu se mai vede atat de mult, biserica aflandu-se de aproape opt ani in lucrari de renovare.
Curtea inverzita isi primeste cu raceala vizitatorii putini si dezarmati parca de aspectul prafuit, de bataile de ciocan si de sunetul de bormasina. Schelele strapung nemiloase turnul inalt, ferind de vederea turistilor pictura si ornamentele.
Ctitoria de pe „Ulita Mare”
Usa din lemn masiv are incrustate chipurile celor 12 apostoli. Simfonia formelor continua si in interior, unde sunt candelabrele marete, ornate cu oua de strut si cu ciucuri rosii, a caror stralucire straveche ramane sub un deget de praf.
Pe stanga si pe dreapta, din spatele corsetului din fier se pot vedea mormintele celor trei domnitori, Dimitrie Cantemir, Alexandru Ioan Cuza si Vasile Lupu.
Biserica veche de peste 350 de ani de pe „Ulita Mare”, asa cum era numit la vremea aceea Bulevardul Stefan cel Mare, isi asteapta zilnic turistii si inca mai duce dorul pelerinilor care veneau inainte pentru a se inchina la moastele Sfintei Cuvioase Parascheva.
Biserica „Trei Ierarhi” a adapostit timp de 300 de ani moastele Cuvioasei Parascheva pana ce acestea au fost mutate, dupa cutremurul din 1883, la Catedrala Mitropolitana. In prezent, locul din partea dreapta de langa altar mai pastreaza un chivot mic si o icoana cu Sfanta Parascheva.
Turcii i-au dat foc ca sa ia aurul
Se spune ca biserica ar fi fost placata cu aur, motiv pentru care turcii, in timpul unei invazii, i-au dat foc, asteptand ca aurul sa se topeasca si sa-l poata lua cu ei. Pentru ca biserica era doar placata cu aur, acestia nu au putut recupera nimic din spoiala pretioasa.
Mai exista o legenda legata de momentul ctitoririi, foarte asemanatoare cu cea a Mesterului Manole de la Curtea de Arges. La temelia constructiei nu a fost ingropat un om, dupa cum spune legenda originala, ci masura sa, umbra luata cu o ata. La scurt timp, omul murea, ca avea ingropata acolo umbra.
De prin clasa a sasea, cand parintii s-au mutat de pe Socola pe strada Dobrogeanu Gherea, actuala I.C. Bratianu, pana am terminat facultatea de medicina, in 1963, am stat cam la vreo suta de metri de Mitropolie.
Dormeam cu geamul deschis vara. Dar si daca il inchideam, auzeam, din sfert in sfert de ora, batand ceasul de la Mitropolie. Cred ca ma vaitam la toti din cauza asta.
„Ciufulita”, o fata de care m-am indragostit, de la Clasic, radea cu gura pana la urechi si spunea: „Sigur, marea ta drama e ceasul de la Mitropolie, nu dragostea, nu Dumnezeu!”. Dansa citea Hegel! Mi-a si imprumutat un volum legat in albastru, cu multe sublinieri de-ale ei: Prelegeri de filosofie a religiei. Il am si acum.
Oricum, ani de zile, timpul mi-a fost masurat cu strasnicie! De curand, vrand sa ma duc sa ma rog (o fac foarte rar, vai!), am gasit Mitropolia inchisa pentru reparatii. Si Biserica Trei Ierarhi e sub schele! Ca sa nu mai vorbesc despre Palatul Culturii, care, de cand ma stiu, are cate un turn in renovare. Nemaiadaugand faptul ca, si aici, mai de curand, din ora in ora ceasul canta Hora Unirii!!! Acum s-a potolit...
Dupa 1975, reintors in
O singura data, cred ca prin 1997-1998, coplesit de mireasma teilor, chiar in fata Mitropoliei, m-am oprit cutremurat de gandul extrem
de viu, de dureros, ca pe acolo a trecut Eminescu. Brusc, Eminescu a devenit o prezenta aievea, imposibil de suportat, grea, luminoasa, apasandu-mi sufletul... Apoi mi-am revenit...
VECHE SI PRETIOASA „Trei Ierarhi”, biserica cu broderii din piatra
„Trei Ierarhi”, biserica-chivot care adaposteste osemintele a trei mari domnitori, Alexandru Ioan Cuza, Dimitrie Cantemir si Vasile Lupu, este o constructie unica in arhitectura romaneasca.
Biserica-monument a fost ridicata in perioada 1637-1639 de fostul domnitor al Moldovei Vasile Lupu, decoratiunile exterioare imbinand motive orientale, arabe, armene si occidentale, peste 30 la numar.
Exteriorul este sculptat in piatra cu motive florale si geometrice. Numele bisericii este legat si de tiparirea primei carti in limba romana din
Din somptuozitatea monumentului de altadata, astazi nu se mai vede atat de mult, biserica aflandu-se de aproape opt ani in lucrari de renovare.
Curtea inverzita isi primeste cu raceala vizitatorii putini si dezarmati parca de aspectul prafuit, de bataile de ciocan si de sunetul de bormasina. Schelele strapung nemiloase turnul inalt, ferind de vederea turistilor pictura si ornamentele.
Ctitoria de pe „Ulita Mare”
Pe stanga si pe dreapta, din spatele corsetului din fier se pot vedea mormintele celor trei domnitori, Dimitrie Cantemir, Alexandru Ioan Cuza si Vasile Lupu.
Biserica veche de peste 350 de ani de pe „Ulita Mare”, asa cum era numit la vremea aceea Bulevardul Stefan cel Mare, isi asteapta zilnic turistii si inca mai duce dorul pelerinilor care veneau inainte pentru a se inchina la moastele Sfintei Cuvioase Parascheva.
Biserica „Trei Ierarhi” a adapostit timp de 300 de ani moastele Cuvioasei Parascheva pana ce acestea au fost mutate, dupa cutremurul din 1883, la Catedrala Mitropolitana. In prezent, locul din partea dreapta de langa altar mai pastreaza un chivot mic si o icoana cu Sfanta Parascheva.
Turcii i-au dat foc ca sa ia aurul
Se spune ca biserica ar fi fost placata cu aur, motiv pentru care turcii, in timpul unei invazii, i-au dat foc, asteptand ca aurul sa se topeasca si sa-l poata lua cu ei. Pentru ca biserica era doar placata cu aur, acestia nu au putut recupera nimic din spoiala pretioasa.
Mai exista o legenda legata de momentul ctitoririi, foarte asemanatoare cu cea a Mesterului Manole de la Curtea de Arges. La temelia constructiei nu a fost ingropat un om, dupa cum spune legenda originala, ci masura sa, umbra luata cu o ata. La scurt timp, omul murea, ca avea ingropata acolo umbra.
LOC SFANT
Mitropolia-magnet
Bulevardul „Stefan cel Mare” din centrul Iasiului este dominat de o prezenta distinsa, ce acopera prin semnificatia sa imprejurimile. Putini sunt cei care trec prin fata sa fara sa-si faca semnul crucii.
Catedrala Mitropolitana, construita intre 1883-1887, isi primeste zilnic sutele de credinciosi care se tanguie, cu voce joasa, inca de cum intra pe portile mari din fier.
Rugaciune si miros de lumanari
Credinciosi cu fruntile plecate, incretite de vreun necaz, se indreapta spre chioscul de la care isi cumpara lumanari. Din vitrina lucesc icoane argintate, cruci galbene, CD-uri cu invataturi duhovnicesti si portrete de sfinti. In incaperea stramta sfaraie lumanarile, dar mirosul greu de ceara arsa nu deranjeaza.
Aproape imperceptibil, se ridica in aer un murmur incet de rugaciune. Linistea este tulburata de o functionara a Mitropoliei care, cu glas apasat, indeamna la cumparat „Ziarul „Lumina” (n.r. - cotidianul editat de Mitropolia Moldovei si Bucovinei), editia de astazi, doar un leu”.
Lumea trece grabita pe langa ea.
Cu totii isi potolesc pasii abia la intrarea in catedrala veche. Incetinesc pentru a lua un loc in randul care se reinnoieste in permanenta si se termina in fata sicriului cu moastele Sfintei.
Un preot murmura o rugaciune la microfon, netulburand starea parca de astenie a credinciosilor. Stau cu totii in genunchi, in neclintire. Altii, care au prins loc din timp, stau cu fruntea sprijinita de sicriul din sticla. Nimeni nu tulbura linistea apasatoare. Muncitorii Mitropoliei sapa straturile cu flori si privesc cu suspiciune spre trecatori.
(Andreea Archip) Teiul lui Eminescu Locul preferat al indragostitilor
Teiul lui Eminescu din Parcul Copou, cunoscut drept sursa de inspiratie a poetului pentru creatiile sale, a devenit loc de pelerinaj pentru indragostiti. Teiul se gaseste in Copou dinainte de infiintarea parcului de catre domnitorul Mihail Studza, in 1834.
Langa Teiul lui Eminescu se gaseste si bustul poetului, sculptura realizata de I. Mateescu. In iunie 1984, langa Teiul lui Eminescu s-a deschis un muzeu in semn de omagiu, acesta fiind inaugurat in 1989, la centenarul mortii Luceafarului poeziei romanesti.
Bojdeuca lui Creanga
Vizita obligatorie a copiilor
Bojdeuca lui Ion Creanga, casa unde a locuit scriitorul din 1879 si pana la sfarsitul vietii, este in prezent muzeu memorial, primul de acest gen din tara. Cei mai multi vizitatori ai bojdeucii sunt copii de gradinita si scoala, care vin in grupuri si care organizeaza spectacole pe scena din curtea casei.
Bojdeuca se afla in mahalaua Ticau si este mobilata in stilul traditional, asa cum a fost deprins in casa parinteasca din Humulesti. Vezi in odaie un pat, o masa de scris, un raft cu carti si cateva scaune cu trei picioare.
Universitatea
Infiintata de Alexandru Ioan Cuza
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” dinIasi , aflata pe Dealul Copoului, este cea mai veche din tara . A fost inaugurata in 1860 de cel care a si infiintat-o, domnitorul Alexandru Ioan Cuza. La inceput, avea doar trei facultati: Drept, Filosofie si Teologie.
In prezent, institutia numara 16 facultati, avand inscrisi peste 36.000 de studenti si 900 de cadre didactice. Cladirea actuala a fost construita intre 1893-1897, dupa planurile arhitectului elvetian stabilit inRomania , Louis Pierre Blanc.
POATE CĂ AVEM CU CE DAR NU PUTEM. SPIRITUL DE ECHIPĂ ŞI COMUNICAREA ÎNTRE DIVERSELE GRUPURI DE LUCRU NU ESTE ACTIV. ÎN CONCLUZIE IDEEA DE A PLECA DE LA GENERAL LA PARTICULAR, DE LA NAŢIONAL LA REGIONAL,CRED CĂ ESTE BUNĂ.
Bulevardul „Stefan cel Mare” din centrul Iasiului este dominat de o prezenta distinsa, ce acopera prin semnificatia sa imprejurimile. Putini sunt cei care trec prin fata sa fara sa-si faca semnul crucii.
Catedrala Mitropolitana, construita intre 1883-1887, isi primeste zilnic sutele de credinciosi care se tanguie, cu voce joasa, inca de cum intra pe portile mari din fier.
Rugaciune si miros de lumanari
Credinciosi cu fruntile plecate, incretite de vreun necaz, se indreapta spre chioscul de la care isi cumpara lumanari. Din vitrina lucesc icoane argintate, cruci galbene, CD-uri cu invataturi duhovnicesti si portrete de sfinti. In incaperea stramta sfaraie lumanarile, dar mirosul greu de ceara arsa nu deranjeaza.
Aproape imperceptibil, se ridica in aer un murmur incet de rugaciune. Linistea este tulburata de o functionara a Mitropoliei care, cu glas apasat, indeamna la cumparat „Ziarul „Lumina” (n.r. - cotidianul editat de Mitropolia Moldovei si Bucovinei), editia de astazi, doar un leu”.
Lumea trece grabita pe langa ea.
Cu totii isi potolesc pasii abia la intrarea in catedrala veche. Incetinesc pentru a lua un loc in randul care se reinnoieste in permanenta si se termina in fata sicriului cu moastele Sfintei.
Un preot murmura o rugaciune la microfon, netulburand starea parca de astenie a credinciosilor. Stau cu totii in genunchi, in neclintire. Altii, care au prins loc din timp, stau cu fruntea sprijinita de sicriul din sticla. Nimeni nu tulbura linistea apasatoare. Muncitorii Mitropoliei sapa straturile cu flori si privesc cu suspiciune spre trecatori.
(Andreea Archip) Teiul lui Eminescu Locul preferat al indragostitilor
Teiul lui Eminescu din Parcul Copou, cunoscut drept sursa de inspiratie a poetului pentru creatiile sale, a devenit loc de pelerinaj pentru indragostiti. Teiul se gaseste in Copou dinainte de infiintarea parcului de catre domnitorul Mihail Studza, in 1834.
Langa Teiul lui Eminescu se gaseste si bustul poetului, sculptura realizata de I. Mateescu. In iunie 1984, langa Teiul lui Eminescu s-a deschis un muzeu in semn de omagiu, acesta fiind inaugurat in 1989, la centenarul mortii Luceafarului poeziei romanesti.
Bojdeuca lui Creanga
Vizita obligatorie a copiilor
Bojdeuca lui Ion Creanga, casa unde a locuit scriitorul din 1879 si pana la sfarsitul vietii, este in prezent muzeu memorial, primul de acest gen din tara. Cei mai multi vizitatori ai bojdeucii sunt copii de gradinita si scoala, care vin in grupuri si care organizeaza spectacole pe scena din curtea casei.
Bojdeuca se afla in mahalaua Ticau si este mobilata in stilul traditional, asa cum a fost deprins in casa parinteasca din Humulesti. Vezi in odaie un pat, o masa de scris, un raft cu carti si cateva scaune cu trei picioare.
Universitatea
Infiintata de Alexandru Ioan Cuza
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din
In prezent, institutia numara 16 facultati, avand inscrisi peste 36.000 de studenti si 900 de cadre didactice. Cladirea actuala a fost construita intre 1893-1897, dupa planurile arhitectului elvetian stabilit in
VOM AJUNGE SĂ AVEM BRADURI ATUNCI CÂND VOM TRĂII MAI BINE ŞI VOM ÎNSEMNA PE HARTA EUROPEI SI ALTCEVA DECÂT DRACULA, NASTASE ET. COMP, TARICENI SI FENECHII + NISTE CHIUARII, ROMII, LEBEDE ŞI BULUCEALA LA BUFETUL SUEDEZ AL UNUI HOSTEL AMARÂT DE PE O AUTOSTRADĂ OCCIDENTALA.